Marketing ændrer sig konstant: Direkte salg i vækst

Nogle elsker det, andre hader det. Marketing og markedsføring er et af de emner, som konstant ændrer sig. Det kan godt være, at man kan få en masse nye kunder i dag på den ene måde, men om en uge er det ikke sikkert, at det stadig er en mulighed. Det kan være en udfordring for mange virksomheder, for man kan lidt sammenligne det med surfing.

Hvis ikke man aner hvad man laver og bare padler tilfældigt rundt, så bliver man i ny og næ ramt af en bølge kunder, men hvis man nu forstår at ride på bølgen og følger strømmen, så kan man virkelig opnå det fulde potentiale og få en masse momentum, hvilket bringer mange kunder ind i butikken. Men, igen, det er ikke nemt og der er mange måder at gøre det på, så det er ret så svært at blive god til at surfe i marketingland – for der er ingen der ved, hvilken vej bølgerne går og hvordan man bedst kan ride på dem.

Meget af det handler simpelthen om, at man må prøve sig frem og se hvad der virker. Hvis noget virker, så skal man bare sætte fuld skrue på det indtil det ikke længere er effektivt. Og sådan må man dag efter dag jagte nye bølger, som forhåbentligt kan bringe nye kunder.

Hvorfor er direkte salg smart?

Der er dog en bestemt bølge, som lige nu ser ud til, at det godt kunne blive en af de helt store. Det er nemlig det man kalder direkte salg og selvom det har været i branchen i mange år, så har det aldrig rigtig fået ordentligt fat – men det kunne det godt tyde på, at det har nu. Det er nemlig blevet mere og mere almindeligt, at direkte salg og netværksmarketing er med i overvejelserne hos selv de helt små virksomheder, som gerne vil bringe nogle nye kunder ind i folden.

Det fungerer nemlig sådan, at man sælger direkte til kunden. Man går altså mand til man og sælger på den helt traditionelle måder, hvor man får en snak om produktet og så forsøger at for det solgt. Det er dog med et twist af det moderne, for det møde er måske arrangeret på sociale medier eller over telefonen, så helt traditionelt kan man dog ikke sige, at det er.

Men direkte salg er smart fordi, at man bl.a. udnytter det man kalder netværksmarketing, hvor man i stedet for at skulle ud og finde en masse kunder selv, så finder man en enkelt kunde, som kender en masse personer. Man sælger altså igennem denne person til alle de bekendtskaber vedkommende har. Det er en nem og hurtig måde at udvide en kundekreds på, som har vist sig at være utrolig effektiv.

Gør som giganterne

Hvis man gerne vil opnå succes i en branche, så kan man som regel fange sig selv i den handling, at man forsøger at efterligne de helt store fisk. Det er altså dem, som har været i branchen i mange år og har en masse kunder. De ved hvad de laver og ved at efterligne dem, så kan man ofte også opnå samme succes – sådan nogenlunde da.

Når man taler om direkte salg, så er Tupperware og Zinzino nogle af de virksomheder, som har opnået ekstrem succes gennem deres meget unikke måde at sælge på. De skrotter forhandlere og har ingen fysiske butikker, men sælger derimod gennem personer til f.eks. events og partier, hvor de har nogle sælgere ude og arrangere. På den måde kan de spare en masse penge, men stadig få produkterne ud til en masse kunder.

Hvilke virksomheder kan bruge direkte salg?

Der er ofte en misforståelse i cirkulation om, at det kun er store virksomheder med mange millioner på kontoen der kan benytte sig af direkte salg, for det er dyrt at sætte i gang og det koster utrolig meget at holde kørende. Begge disse påstande er dog helt forkerte, da det faktisk er meget billigere end f.eks. end fastansat sælger, som ringer rundt til folk eller bruger tiden på sociale medier.

Man får nemlig kun en udgift til løn hver gang, at der faktisk bliver solgt et produkt, så det handler om, at man bare skal sælge så meget man kan, da man så for en god indtægt og en masse profit til virksomheden. Det er altså lige præcis de små virksomheder, som virkelig kan drage nytte af denne måde at sælge på og det er bestemt ikke forbeholdt de store mastodonter. Afhængig af hvordan man strukturerer det, så kan det godt komme til at koste, men man kan for et ret beskedent beløb relativt hurtigt få nogle gode resultater, så man kan få en masse nye kunder og begynde at tjene nogle flere penge.