AIAIAI – en dansk startup succes

Hvis man skulle sætte sig ned og tænke grundigt over hvilke markeder der endnu ikke er dækket af en tilstrækkelig mænge udbydere, så vil design og produktion af hovedtelefoner nok ikke være det første og bedste bud. Langt størstedelen af de store producenter af forbrugerelektronik (eksempelvis Sony, Philips og Panasonic) har deres egne serier, og hertil kommer en lang række udbydere som specialiserer sig i at lave hovedtelefoner og har gjort det i årtier.

Af en eller anden grund afskrækkede det ikke Christian Lorentzen, Frederik Jørgensen, Jacob Moesgaard og Peter Michael Wille, som for efterhånden 7 år siden besluttede sig for at hovedtelefoner var det de ville producere.

Med base i Danmark var det et naturligt valg ikke at fokusere på billigst mulig produktion og kamp om bunden af markedet. De danske kernekompetencer som design og æstetik går tydeligt igen i de hovedtelefoner som er kommet ud af partnerskabet. strategien gik fra starten på at ramme segmentet for mode og livsstil med en række produkter til rimelige priser i et urbant design.

Mærket de fire gutter etablerede kaldte de AIAIAI, og fra starten har de satset benhårdt på at blive kendt som et designer brand som ikke bare kunne sælges i Fona og Elgiganten, men også i trendshops og modebutikker.

Som lille dansk startup virksomhed har der i sagens natur ikke været de helt store midler til at køre kæmpereklamekampagner, men AIAIAI har kørt en guerilla strategi ved at samarbejde med kendte DJ’s, som har været med til at give AIAIAI street cred allerede på et tidligt tidspunkt. Samarbejdet har fået ekstra værdi for alle parter ved at AIAIAI reelt har inkluderet de pågældende DJs i designprocessen og ikke bare har hevet dem ind og fået dem til at sætte deres navn på et færdigt produkt. Det har gjort det lettere at få kendisser til at støtte op om projektet og ad den vej givet markedsføring for langt mere end det har kostet.

Det helt store gennembrud kom i 2011, hvor AIAIAI indgiket samarbejde med Apple, som medførte at deres hovedtelefoner nu er at finde i Apples fysiske butikker i Apple Store online. Det er ikke mange danske virksomheder som har fået den ære, og i skrivende stund er Libratone vist de eneste andre som kan bryste sig af den ære.

I 2012 indgik AIAIAI et samarbejde med Hi-Fi Klubben om at sælge deres produkter i hele Skandinavien. Som en udspringer af deres klassiske undergrundsmarkedsføring lavede de en aftale om at sende et sæt AIAIAI tracks til hver eneste ansatte i Hi-Fi Klubben, med den eneste betingelse, at de hver skulle gå med dem om halsen i butikken i de næste to uger. Det er ikke nogen lille markedsføringsfordel, at have ekspedienterne til at gå rundt med AIAIAI hovedtelefoner mens de demonstrerer andre mærker af hovedtelefoner for kunderne. Og mon ikke en del af sælgerne er blevet glade for produktet, nu de kender det?

Fremadrettet er det planen at AIAIAI vil blive ved med at udvikle nye produkter, men også at en række af disse vil blive specielt udviklet i samarbejde med Apple, for at ramme den fælles målgruppe med størst mulig præcision. Vi er spændt på at se hvad der kommer til at ske fra den side. Danmark kunne godt bruge et nyt eventyr på markedet for forbrugerelektronik i takt med at B&O danser af.

Du kan læse mere om successhistorien på følgende links:

http://npinvestor.dk/nyheder/vis-nyhed/lille-dansk-firma-lander-aftale-med-apple-222233